11 اکتبر 2023 - نتایج مثبت فازسوم کارآزماییT2NOW ، کاهش قابل توجهی را در هموگلوبین  A1c(نشانگر میانگین قند خون) برای بیماران تحت درمان با داپاگلیفلوزین (Forxiga) در مقایسه با بیماران دریافت کننده ی دارونما نشان داد. میانگین تغییر تنظیم شده در A1C برای داپاگلیفلوزین  0.62- درصد در مقابل 0.41+درصد برای دارونما بود، که یک تفاوت 1.03- درصدی را نشان می دهد(p<0.001).

اهمیت آماری در نقطه پایانی اولیه و در تمام نقاط پایانی ثانویه در مقابل دارونما در هفته 26 به دست آمد و نشان داد که داپاگلیفلوزین می تواند بهبودهای بالینی معنی داری در قند خون برای کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) ارائه دهد. نتایج ایمنی در این جمعیت از بیماران با نتایج در بزرگسالان مبتلا به T2D مطابق با مشخصات ایمنی به خوبی تثبیت شده برای داپاگلیفلوزین بود.

پرفسور Naim Shehadeh، استاد غدد درون ریز، از پردیس مراقبت های بهداشتی رامبام، گفت: کاهش قابل توجه A1c در بیماران دریافت کننده داپاگلیفلوزین ممکن است نشان دهنده کاهش پیشرفت بیماری و عوارض آن باشد. این یک ملاحظات درمانی مهم در دوران کودکی است، زیرا نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً در مقایسه با بزرگسالان با همان وضعیت، شروع زودتر عوارض و پیشرفت سریعتر بیماری را تجربه می کنند.

رود دوبر، معاون اجرایی واحد تجاری داروسازی زیستی، AstraZeneca، گفت: نتایج امروز از یکی از بزرگترین مطالعه بر روی کودکان مبتلا به دیابت نوع 2، امیدوار کننده است. علیرغم افزایش بار جهانی دیابت نوع 2 در بین کودکان و نوجوانان، گزینه‌های درمانی موجود در حال حاضر محدود هستند. به خوبی مستند شده است که برخی از بیماران درمان‌های تزریقی را چالش برانگیز می‌دانند که این امر نیاز به جایگزین‌های درمانی خوراکی مؤثر را بسیار مهم می‌سازد.

نتایج این تحقیق در 4 اکتبر در پنجاه و نهمین نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) ارائه شد و به طور همزمان در مجله New England Journal of Medicine Evidence منتشر گردید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-forxiga-trial-clinically-meaningful-glycemic.html